HELP 
Aanmaken van een nieuwe gebruiker
  Menu - Beheer - Gebruikersbeheer - [Nieuwe gebruiker]

Voordat u begint
  • Toegangsrechten
    Om met Gebruikersbeheer te kunnen werken dient u gebruikersrechten te hebben tot deze toepassing.
  • E-mail adres
    Voor het aanmaken van nieuwe gebruikers is het vereist dat bij uw gebruikersinstellingen een e-mailadres is ingevuld. Zie Menu - Beheer - Mijn gegevens.

De verschillende soorten gebruikers
Nieuwe klanten en profielgebruikers aanmaken
  • Een nieuwe klant
    Een nieuwe klant is een gebruiker die een eigen inlog krijgt op de administratie(s) met een bundel KING Finance Lite, Basis, Plus of Pro.
    Lees verder bij Aanmaken van een nieuwe gebruiker
  • Een profielgebruiker aanmaken
    Een profielgebruiker is in feite een verzameling van menurechten en/of administratie toegang rechten, die met één actie aan een andere gebruiker kan worden toegekend.
    Zie de stappen hieronder voor uitleg over het aanmaken van profielgebruikers.
    Lees verder bij Aanmaken van een nieuwe gebruiker
Extra medewerkers per hoofdgebruiker
  • Een "Extra medewerker" bij een hoofdgebruiker
    Bij een gebruiker met KING Accountancy Pro, Plus of Basis bundel of een gebruiker met KING Finance Pro, Plus of Basis bundel kunnen de medewerkers van het kantoor of onderneming aangemaakt worden via tabblad "Extra medewerkers". Een "Extra medewerker" krijgt dezelfde bundel als de hoofdgebruiker. Met behulp van gebruikersprofielen kunnen de rechten van de extra medewerkers binnen de bundel verder ingericht worden.
    NB Bij een KING Accountancy/Finance Lite bundel kunnen geen extra medewerkers worden aangemaakt.
KING Together
  • KING Together gebruiker
    Een KING Together gebruiker heeft beperkte toegang tot de administratie en kan werken met Spitsfactuur, Factuur2KING en de KING Live App. De accountant verzorgt de overige werkzaamheden in de administatie. Een KING Together gebruiker kan aangemaakt worden via de administratie waarin de KING Together gebruiker gaat werken.

Aanmaken van een nieuwe gebruiker
  • Om een nieuwe gebruiker voor KING Finance aan te maken doorloopt u de volgende schermen van Gebruikersbeheer:
  • Klik op [Nieuwe gebruiker] in het hoofdscherm van Gebruikersbeheer.
Stap 1
  • Kies of u een klant of een profielgebruiker gaat aanmaken.
    • Ik wil een klant aanmaken
      Kies deze optie als u een nieuwe klant, die zijn administratie bij u gaat voeren in KING Finance, gaat aanmaken. Klik op [Volgende] om naar stap 2 te gaan.
    • Ik wil een profielgebruiker aanmaken
      Kies deze optie als u een profielgebruiker gaat aanmaken. Een profielgebruiker is in feite een verzameling van menurechten en/of administratie toegang rechten, die aan andere gebruikers kan worden toegekend.
      • Gebruikersnaam
        Dit veld wordt getoond als er gekozen is voor "Ik wil een profielgebruiker aanmaken"
        Vul de naam van het nieuwe gebruikersprofiel in. Onder deze naam kan het profiel worden teruggevonden in keuzelijsten en toegekend worden aan andere gebruikers.
      • [Volgende]
        Klik op [Volgende] om de profielgebruiker aan te maken. Er volgt een melding als het profiel succesvol is aangemaakt. Selecteer vervolgens het nieuwe gebruikersprofiel in de lijst met gebruikers en klik op [Details] om de menurechten en/of de administratie toegang rechten van het profiel in te stellen.
        Zie verder het stappenplan Profielgebruiker.
Stap 2
  • Een administratie toekennen aan de nieuwe gebruiker
    Zonder administratie toegang kan niet ingelogd worden in KING Finance. Daarom wordt er bij iedere nieuwe gebruiker alvast één administratie toegewezen, zodat met het nieuwe account direct ingelogd kan worden. De toegang tot meer adminsitraties kan later worden ingesteld via de gebruiker - Details - tab Administratie toegang.
    • Er is nog geen administratie aangemaakt
      Kies deze optie en klik op [Administratie aanmaken] om een nieuwe administratie voor de nieuwe klant aan te maken. De nieuwe klant heeft na aanmaken, bevestigen en activeren direct toegang tot de nieuwe administratie. Als het aanmaken gereed is wordt stap 3 geopend.
    • Geef deze gebruiker rechten tot de administratie:
      Deze optie gebruikt u als er meerdere gebruikers in dezelfde administratie gaan werken. Alle vaste gegevens zijn dan alvast voor u ingevuld. Selecteer deze optie om de gebruiker direct rechten te geven in een bestaande administratie. Selecteer de betreffende administratie in het keuzemenu. Het volgende scherm van de aanmeldprocedure, Klantgegevens, wordt automatisch gevuld met de betreffende gegevens uit de gekozen administratie.
Stap 3
  • In dit scherm worden de gegevens van de onderneming, waarvoor de administratie gevoerd wordt, vastgelegd. Deze gegevens zullen ook ingevuld worden in de basisgegevens (tabel Basis Algemeen) van de administratie.
  • Een aantal gegevens kan vooraf ingevuld zijn, omdat ze in de administratie uit stap 2 al aanwezig zijn. Controleer en wijzig zonodig de voorgestelde gegevens. Als de gebruiker gekoppeld wordt aan een bestaande administratie hoeft u hier in principe niets te wijzigen.
Stap 4
  • Gebruikersnaam
    De gebruikersnaam mag alleen bestaan uit cijfers en letters
    Vul hier de gebruikersnaam in waarmee de nieuwe gebruiker gaat inloggen in KING Finance.
    Het wachtwoord wordt gegenereerd bij het activeren van de gebruiker.
  • Profielgebruiker
    Let op; een nieuwe gebruiker moet gekoppeld worden aan een profielgebruiker
    Kies hier de profielgebruiker waarvan de nieuwe gebruiker de menurechten automatisch overneemt. Een profielgebruiker heeft een eigen programma menu. De nieuwe gebruiker krijgt hetzelfde menu en bijbehorende opties als de gekozen profielgebruiker.
  • Mobiel
    Vul hier het mobiele nummer van de gebruiker in. Op dit nummer kan de gebruiker per SMS inlogcodes van KING Finance ontvangen, indien de gebruiker de module SMS beveiliging heeft. Gebruikersnaam en wachtwoord kunt u overigens altijd, onafhankelijk van de module SMS beveiliging, per SMS naar de gebruiker sturen.
  • E-mail adres
    Vul hier het e-mailadres van de gebruiker in. Naar dit e-mailadres wordt de order- en incassobevestiging verzonden. De klant dient dit formulier af te drukken en per post of per fax aan KING Software te sturen. Na registratie van de gegevens bij KING Software zal de gebruiker toegang krijgen tot KING Finance.
    Op dit nummer kan de gebruiker per e-mail inlogcodes van KING Finance ontvangen.
  • Bundels en modules
    Vink de bundel en naar keuze de modules aan waarmee de klant gaat werken. De gekozen items en bedragen worden overgenomen op de orderbevestiging, die per e-mail naar de betaler van het abonnement wordt gezonden.
  • Start contract
    Ongeacht uw keuze kan de gebruiker na het aanmaken en bevestigen direct inloggen
    • Kies Start direct om het contract direct in te laten gaan.
    • Kies Januari [jaar] om het contract in januari in te laten gaan. Dan worden er voor de eerste contractperiode het aantal maanden tot aan de start van het contract in rekening gebracht.
  • Betalingsplichtige
    Als er geen keuze is, maar de tekst "De accountant / intermediair zal voor het abonnement betalen." wordt weergegeven, dan is bij het aanmaken van het KING Finance domein gekozen voor "betalen door accountant".
    • Kies [Naam adm (klant / gebruiker zelf)] als de gebruiker zelf KING Finance gaat betalen.
    • Kies [Uw accountant / intermediair (uw kantoor)] als de accountant zorg draagt voor de betaling van KING Finance voor deze gebruiker
  • IBAN
    Vul hier het IBAN nummer in waarmee de abonnementskosten betaald gaan worden.
  • Voorwaarden
    Vink deze optie aan als u akkoord gaat met de algemene voorwaarden van KING Software. Klik op de link om de Algemene voorwaarden van KING Software eerst te lezen voordat u ermee akkoord gaat.
  • [Vorige]
    Klik op [Vorige] om terug te gaan naar Stap 3.
  • [Volgende]
    Klik op [Volgende] om het aanmaken van de nieuwe gebruiker te voltooien.
    Als er nog gegevens ontbreken krijgt u daarvan een melding.
    Als alle gegevens compleet zijn volgt er een bevestiging op het scherm met uitleg wat de klant of accountant nu moet doen om de nieuw aangemaakte gebruiker te bevestigen.
    • Tekst die getoond wordt als alle stappen succesvol zijn doorlopen:
      De klant krijgt per e-mail een bevestiging van de aanmelding ("e-mailadres klant")
      Deze e-mail bevat een groene bevestigingslink die door de gebruiker / betalingsplichtige aangeklikt moet worden.
    • Vanuit de link in de e-mail wordt er een bevestiging scherm getoond. Vul uw handtekening in en klik op Akkoord. Als de procedure correct is verlopen ziet u de tekst "Bedankt voor de bevestiging. Het abonnement is geactiveerd."
    • Vervolgens kan de gebruiker worden geactiveerd door de gebruiker voor de eerste keer een wachtwoord voor toegang toe te sturen vanuit Gebruikersbeheer.