Menu - Financieel - Bankieren - Incasso's uitschrijven |
Administratie instellen voor werken met incasso's
Om in KING Finance te kunnen werken met automatische incasso's dient u de volgende
stappen in de aangegeven volgorde uit te voeren
- Registratie
De ingelogde gebruiker dient een KING Finance Plus of KING Finance Pro bundel als abonnement te hebben om gebruik te kunnen maken van de incasso functionaliteit.
- Incassant-id vastleggen in Basis financieel
Leg het incassant-id van uw bedrijf vast in de tabel Basis financieel. Het incassant-id heeft u van uw bank gekregen of kunt u bij uw bank opvragen. Het incassant-id moet ingevuld zijn om geldige incasso opdrachten aan te maken.
- Grootboekrekening voor incasso's onderweg aanmaken
Maak in de tabel
Grootboek een grootboekrekening aan, die gebruikt wordt als
tegenrekening incasso's onderweg. Hierop worden de openstaande
posten geboekt die uitgeschreven zijn door het programma
Incasso's uitschrijven. Als u per bankrekening een aparte
tegenrekening hebt aangemaakt kunt u per bankrekening een
onderscheid maken tussen (te incasseren) openstaande posten,
posten onderweg en betaalde posten.
- Dagboek voor incasso's onderweg aanmaken
Maak in de tabel
Dagboek een dagboek aan voor incasso's onderweg. De
dagboeksoort dient "Memoriaal Betalingen onderweg" te zijn.
Als vaste tegenrekening voor dit dagboek kunt u de
grootboekrekening Incasso's onderweg gebruiken. Voor incasso
geselecteerde openstaande posten, die uitgeschreven zijn
naar het incassobestand, worden in dat dagboek geboekt,
totdat de betaling van de openstaande post in de
administratie ingevoerd is.
- Tabel Omschrijving bij incasso's
In de
tabel Omschrijving voor
incasso's legt u vast welke relevante gegevens uit de administratie
automatisch op het bankafschrift vermeld moeten worden, als u een
automatische incasso uitschrijft naar de bank.
- Bankrekening waarop geïncasseerd wordt
De bankrekening waarop de te incasseren bedragen gestort moeten worden
dient aanwezig te zijn in de
tabel
Bankrekening. Vul de gegevens nauwkeurig in.
- Betalingsconditie bepaalt van wie geïncasseerd kan worden
In de
tabel Betalingsconditie moet een betalingsconditie aangemaakt
worden, waarin de optie "Incasso" aanstaat. U hoeft deze gegevens
maar één keer in te vullen voor alle debiteuren waarvan u nu en in de
toekomst gaat incasseren.
- Betalingsconditie koppelen aan debiteur
Aan iedere
debiteur, waarvan u de openstaande posten automatisch wilt incasseren, dient
u de "incasso" betalingsconditie te koppelen in de
tabel
Debiteur.
- Bankgegevens van de debiteur moeten gevuld zijn
Voor iedere debiteur met een "incasso" betalingsconditie moet het
onderdeel Bankieren van de tabel Debiteur gevuld worden met de juiste
gegevens. Vooral het IBAN nummer en de instelling "Banksoort voor incasso"
zijn hierbij van belang.
Openstaande posten selecteren voor incasso
- Facturen en factureren
Vanuit factureren met Spitsfactuur of het programma
Verkooporders invoeren,
en het handmatig boeken van facturen in het programma
Boekingsprogramma, zullen openstaande posten aangemaakt worden, die
automatisch geïncasseerd kunnen worden. Alleen de openstaande posten voor
debiteuren, die ingesteld zijn zoals hierboven beschreven, kunnen
geïncasseerd worden.
- Openstaande posten selecteren in het programma Incasso's uitschrijven
- Start het programma Incasso's uitschrijven via Menu -
Financieel - Bankieren - Incasso's
uitschrijven
- Selecteer de bankrekening waarvoor u incasso's wilt uitschrijven
- Op uw scherm krijgt u een overzicht te zien van openstaande posten.
- Selecteer de openstaande posten die u wilt gaan incasseren.
Lees de help van Incasso's uitschrijven - Openstaande
posten selecteren voor een overzicht van alle mogelijkheden
- Toets [F9]
- Wijzig eventueel de voorgestelde periode en jaar,
waarin de voor incasso geselecteerde openstaande posten
geboekt worden in het dagboek Incasso's onderweg.
- Toets [F9]
- Er wordt nu een incassobestand aangemaakt.
- Als het incassobestand is aangemaakt kunt u het bestand
downloaden van de server om het op uw PC
op te slaan, of u kunt het bestand direct e-mailen naar
degene, die de incasso's gaat verwerken.
- Om te markeren welke posten naar de bank zijn gestuurd worden voor de openstaande posten in het incassobestand
boekingen gemaakt op de grootboekrekening Incasso's
onderweg, in het dagboek voor Incasso's onderweg van de betreffende bankrekening.
- Verwerken van incassobestand
- Ga naar de website van uw bank.
- Importeer het incassobestand in de website van uw bank.
- Bij een bankkoppeling met RABO of ING is het mogelijk om het incassobestand via de bank koppeling rechtstreeks bij uw bankrekening te plaatsen. U dient dan evengoed in te loggen op de website van uw bank om de incasso's te bevestigen.
- Openstaande posten van niet-incasso debiteuren toch
incasseren
Reeds ingevoerde facturen kunnen als volgt beschikbaar komen
voor incasso:
* Ga naar menu - Financieel - Debiteuren -
Informatie - Debiteurinformatie
* Klik op de regel van een debiteur met te incasseren posten
* De openstaande posten van de debiteur worden getoond
* Selecteer een te incasseren post door er op te klikken
* Druk nu onder de openstaande posten op de knop [Pas
factuur aan]
* Selecteer in het veld "Banksoort voor incasso" de optie
"Bank" (of "Bankrekening 2", als u met een tweede bankrekening incasseert)
* Sla de wijziging op met de knop "Opslaan"
* De openstaande post wordt nu beschikbaar voor incasso in
het programma Incasso's uitschrijven
* Herhaal bovenstaande stappen voor iedere factuur die niet
getoond wordt in incasso's uitschrijven
|